آداب ورسوم جستجو درشبکه

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

کساني که با شبکه اينترنت کار مي کنند، زمان زيادي را به جستجوي بر روي شبکه مي گذرانند. يافتن يک فرد، يک محصول، يک شرکت وبسياري موارد ديگر مي توانند هدف کاربر از جستجو بر روي شبکه باشند. شما نيز اگر تا به حال به جستجو بر روي اينترنت پرداخته باشيد، متوجه شده ايد که با توجه به حجم بسيار زياد اطلاعات موجود بر روي شبکه يافتن اطلاعات مفيد و مناسب کار ساده اي نيست. در واقع هرگاه به دنبال اطلاعاتي مي گرديد با دو سؤال مهم روبه رو هستند:
چگونه جستجو کنيم؟ کجا جستجوکنيم؟

درصورتي که بتوانيد به اين دو سؤال پاسخ مناسب و روشني بدهيد، به راحتي خواهيد توانست

اطلاعات مورد نظر خود را بر روي شبکه بيابيد.

چگونه جستجو کنيم؟

جستجو کردن نيز مانند هر کار ديگري آداب و رسوم خاص خود را دارد. در واقع اکثر سايتهايي که امکان جستجو را براي شما فراهم مي آورند، الگوي يکسان و استانداري را براي دريافت عبارت پرس وجو از شما دارند. شما مي توانيد با به کار بردن اين الگوها و استفاده از نحوه نگارش صحيح عبارات جستجو، اطلاعات صحيح را به دست آوريد و اپراتورهاي زير، اپراتورهاي استانداردي هستند که در اکثر سايتهايي که امکان جستجو را فراهم آورده اند، قابل استفاده هستند.

AND: هنگامي که شما به دنبال صفحاتي مي باشيد که حاوي چند کلمه يا عبارت معين باشندازاين اپراتور استفاده مي کنيد. به طور مثال زماني که به دنبال اطلاعاتي در مورد ايران وعراق هستند عبارت IRAN AND IRAQ را مورد استفاده قرار مي دهيد.

OR: زماني که وجود حداقل يکي از چند کلمه يا عبارات معين درصفحات، مورد نظر شما باشد، اپراتور OR را در بين اين کلمات به کار مي گيريد. به طور مثال IRAN OR IRAQ . صفحات سايتهايي را در اختيار شما قرار خواهد داد که داراي اطلاعاتي د ر مورد ايران، عراق يا هر دو کشور مي باشند.

+: اين اپراتور به عنوان پيشوند قبل از کلمات مورد نظر به کار مي رود. در واقع کلماتي که پيش از آنها اين اپراتور گذارده شدند، لزوماً در نتايج جستجو وجود خواهند داشت. IRAQ+IRAN صفحات و سايتهايي را در نتايج حاصله از جستجو بر مي گرداند که لزوماً داراي نام عراق هستند، اما نام ايران مي تواند در آنها وجود داشته يا نداشته باشد.

- : اين اپراتور که همانند اپراتور قبلي به صورت پيشوند به کار مي رود عدم وجود کلمه پسين خود را از سايت جستجوي خواهد. يعني نتايج حاصل از جستجو لزوما کلمه پس از اين اپراتور را نخواهد داشت.

به طور مثال IRAQ-IRAN صفحاتي را در اختيار شما قرار مي دهد که داراي نام ايران باشد، اما نامي از عراق در آن صفحات ذکر نشده باشد.

" ": هرگاه به دنبال يک عبارت هستيد و مي خواهيد کلمات به همان شکل و ترتيب در درون متن سايتهاي نتايج جستجو يافت شوند، از اين اپراتور استفاده کنيد، به طور مثال زماني که به دنبال اطلاعاتي در مورد خليج فارس هستيد بايد عبارت "Persian Guif" را وارد نماييد. در صورتي که به جاي اين عبارت از +persian+guif استفاده نماييد، اگر درصفحه اي کلمه guifدر ابتداي آن و Persian در جاي ديگري ذکر شده باشد، اين صفحه نيز به عنوان نتيجه جستجو در اختيار شما قرار خواهد گرفت در حالي که حاوي اطلاعات مورد نظر شما نمي باشد.

*: اين اپراتور به عنوان پسوندي به معناي هر حرف يا مجموعه از حروف به کار مي رود به طور مثال درصورتي که به دنبال Iran* بگرديد، تمام صفحاتي که شامل کلمه هاي Iraninan.Iran و هر کلمه ديگري که با Iran شروع مي شود و داراي پسوندي درادامه مي باشد، به عنوان نتيجه به شما برگردانده خواهد شد.

(): در صورتي که بخواهيد عبارات جستجوي پيچيده تري را ايجاد نماييد، مي توانيد از پرانتز استفاده کنيد. به طور مثال اگر به دنبال شعراي فارسي يا ايراني هستيد، مي توانيد عبارت (Persian or Iranian) استفاده نماييد.

کجا جستجو کنيم؟

حال که توانستيم عبارت مناسب براي جستجو را بسازيم، بايد اين عبارت را در يک سايت جستجو نماييم تا به نتايج مورد نظر دست يابيم. يکي از سايتهاي بسيار متداول براي جستجو yahoo است. اما در بسياري موارد ممکن است شما با جستجو دراين سايت جواب مورد نظر خود را نيابيد و يا مجموعه اي از سايتهاي نه چندان مرتبط را به عنوان حاصل جستجو دريافت نماييد اگر با چنين مشکلي رو به رو شديد، استفاده از سايتهايي مانند google و altavista توصيه مي شود.

درصورتي که به دنبال موضوعي کمياب هستيد و با استفاده از دو مجموعه فوق نتوانستيد به جواب مناسب دست يابيد، از سايتهايي مانند Mamma وMeta Crawler استفاده نماييد. اين دو سايت از مجموعه اي هستند که اصطلاحا به آنها موتور فرا جستجو Meta Search Engine گفته مي شود و زماني که شما بر روي يکي از اعضاي اين گروه سايتها جستجو مي کنيد، پرس و جو به سايتهاي جستجوي ديگر فرستاده مي شود و پاسخهاي گرفته شده از مجموعه ليستها به صورت يک ليست در اختيار شما قرار مي گيرد.

در صورتي که املاي صحيح کلمه مورد نظر خود را نمي دانيد، سايت google با ارائه کلمات پيشنهادي مي تواند شما را در انتخاب صحيح ياري دهد. همچنين در صورتي که در جستجوي تصوير هستيد، اين سايت امکانات مناسبي را در اختيار شما قرار مي دهد در قسمت جستجوي پيشرفته اين سايت براي تصاوير، شما مي توانيد تصاوير مورد نظر خود را با تعيين اندازه، نوع و يا کيفيت رنگ، آنها محدود نماييد. سايتهاي ديگري نيز وجود دارند که امکان جستجوي يک موضوع خاص را براي شما فراهم مي کنند. در صورتي که شما هميشه به دنبال مطالبي با يک موضوع خاص هستيد، بد نيست اگر بتوانيد يک سايت جستجوي مرتبط با اين موضوع را بيابيد و درآنجا به دنبال مطلب مورد نظر خود بگرديد.

براي مثال مي توان به سايت www.seekbook.com براي جستجوي کتابها، www.hotjobs.com براي جستجوي مشاغل و www.rxlist.com براي جستجوي داروها اشاره کرد. از ديگر روشهاي جستجو مي توان به بعضي ابزارهاي جستجو مانند copernic اشاره نمود. اين ابزارها که بعضي به صورت جهاني بر روي شبکه موجود و قابل دريافت هستند با ارسال عبارت جستجو به سايتهاي جستجوي مختلف جمع آوري نتايج، حذف موارد تکراري و ارائه يک ليست، شما را در رسيدن به هدفتان ياري مي کنند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ▼ مقالات عمومی شبکه

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 33839
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 33839
بازدید ماه : 4032338
بازدید کل : 1580564032
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 338